برساخت اجتماعی هنر در نظریه میدان پی یر بوردیو
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده زهره حق بیان
- استاد راهنما آناهیتا مقبلی پروانه دانش
- سال انتشار 1392
چکیده
پیر بوردیو یکی از مشهورترین جامعه شناسان فرانسوی است. او نظریه خودرا برای فراروی از دو رویکرد ناسازگار عینیت گرایی و ذهنیت گرایی، تأسیس می کند. نظریه میدان او بر اساس فلسفه رابطه گرا، برای تبیین واقعیات اجتماعی مولفه های مختلفی را در ارتباط با هم برای توضیح کنش در نظر می گیرد. مفاهیم اصلی او در این رویکرد عادت واره و میدان هستند که کنش را حاصل دیالکتیک بین آنها معرفی می کند. او در کتاب های میدان تولید فرهنگی و قواعد هنر درباره برساخت اجتماعی هنر و ادبیات صحبت می کند. او بعد از تشریح ساختار و ماهیت میدان هنر در دنیای مدرن به بحث درباره ارزش زیبایی شناسی و قضاوت زیبایی شناسی پرداخته و نقش هنرمندان را در این ساختار تبیین می کند. به اعتقاد او فلسفه ناب زیبایی شناسی با نگاه ذات گرایانه ای که به هنر دارد، با گسست از تاریخ اجتماعیِ هنر و تاریخ سنتی هنر با اصطلاح آفرینش هنری تنها هنرمند را خالق اصلی اثر هنری در نظر گرفته و سخنی از مجموعه ای که در حوزه هنری در برساخت مفاهیمی چون هنر، قضاوت زیبایی شناسی و هنرمند دارد، به میان نمی آورد. او در این دو کتاب همچنین به تحلیل میدانی رمان تربیت احساسات فلوبر پرداخته و روش ساختار گرایی تکوینی خود را با استفاده از تشریح میدان قدرت و ساختار همگنی که با میدان ادبی دارد، توضیح می دهد. این مجموعه سعی دارد با تکیه بر نظریه میدان بوردیو به توصیف و تحلیل دیدگاه بوردیو در زمینه هنر بپردازد.
منابع مشابه
نحوه کاربرد نظریه میدان بوردیو در مطالعه معماری مدرن ایران (گفتار در جامعه شناسی هنر پی یر بوردیو)
کاربردپذیری کلیشه وار مبادی جامعه شناسی هنر بوردیو همچون سایر نظریه های اروپایی مورد تردید است. از این رو، در مقالة حاضر در دو بخش با عناوین «تفاوت زمینة تکوین با زمینة کاربرد» و «تفاوت ماهوی ماده موضوعه ها» با اشاره به اینکه هر نظریه در بستر اجتماعی- فرهنگی منحصربه فرد خود و به منظور تبیین قلمرو موضوعی خاصی نشو و نما می یابد، لذا برای توضیح امر اجتماعی جامعة مقصد و نیز استفاده در زمینة تحلیلی ...
متن کاملبازنمایی تصویر زن در نگاره های خمسه برلاس بر اساس نظریۀ میدان پی یر بوردیو
خمسة نظامی از اواخر قرن هشتم هجری به دلیل داشتن داستانهایی عاشقانه و غنایی مورد توجه نگارگران ایران قرار گرفته است. در بسیاری از داستانهای خمسه، زنان قهرمانان اصلی هستند یا در داستان نقشی اساسی دارند که خود بیانگر میزان اهمیت زنان در منظومههای نظامی است. نظامی، برخلاف نگاه منفی رایج به زنان در جامعه، با رویکردی مثبت جایگاهی رفیع به آنان میبخشد. در دورههای مختلف نیز این داستانها، بهخصوص ...
متن کاملبررسی و نقد نظریه پی یر بوردیو بر مبنای حکمت صدرایی
در این مقال نخست مبنای نظری حکمت صدرایی به عنوان ملاک ارزیابی تشریح شده و آنگاه منظومه فکری بوردیو مطرح و به نقد دیدگاه او مبادرت می شود. در مبنای نظری بحث اصالت وجودی فرد و جامعه ، حرکت جوهری ، مقیقت انسان، منابع شناخت، فطرت گرایی و تکامل گرایی از نظر ملاصدرا بیان شده است. و در رویکرد انتقادی بوردیو، تلاش برای از میان برداشتن ضدیت کاذب میان عینیت گرایی و ذهنیت گرایی، بررسی طبیعت ثانوی و تجارب ...
متن کاملنحوه کاربرد نظریه میدان بوردیو در مطالعه معماری مدرن ایران (گفتار در جامعهشناسی هنر پییر بوردیو)
کاربردپذیری کلیشهوار مبادی جامعهشناسی هنر بوردیو همچون سایر نظریههای اروپایی مورد تردید است. از اینرو، در مقالة حاضر در دو بخش با عناوین «تفاوت زمینة تکوین با زمینة کاربرد» و «تفاوت ماهوی مادهموضوعهها» با اشاره به اینکه هر نظریه در بستر اجتماعی- فرهنگی منحصربهفرد خود و به منظور تبیین قلمرو موضوعی خاصی نشو و نما مییابد، لذا برای توضیح امر اجتماعی جامعة مقصد و نیز استفاده در زمینة تحلیلی ...
متن کاملتاملی در موانع پنهان آموزش جامعه شناسی هنر در ایران با تکیه بر جامعه شناسی هنر پی یر بوردیو
برای « کسانی که فرهنگ را نه یک میراث و نه ابزاری برای سلطه یا تمایز، بلکه همچون راهی آزادی بخش قلمداد می کنند». بوردیو در سال های اخیر، به تبع اهمیتی که فرهنگ در جوامع پسا-صنعتی جدید یافته است، جامعه شناسی هنر نیز از صورت یک گرایش حاشیه ای به یکی از گرایشات مهم جامعه شناسی بدل گردیده است. آموزش جامعه شناسی هنر اما با موانع جدی روبروست که از آن جمله می توان به بیگانگی دانشجویان با دنیای هنره...
متن کاملتحلیل مضامین پایداری اخوان ثالث براساس نظریة عمل پی یر بوردیو
جامعه و ادبیات رابطهای متقابل و دوسویه دارند و آثار ادبی محصول و مولود حیات و محیط اجتماعی هستند. نظریۀ عمل پییر بوردیو به تعامل ادبیات و جامعه و تأثیر متقابل آن دو بر یکدیگر میپردازد. میدان، منش و کنش، سه رکن اصلی نظریۀ عمل را تشکیل میدهند. این نظریه یکی از نظریههای کاربردی برای تحلیل جامعهشناختی متون ادبی به شمار میآید که چارچوب نظری این پژوهش بر آن استوار است. در این گفتار، دورۀ دوم ش...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه پیام نور - دانشگاه پیام نور استان تهران - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023